Stämmer den nya mätningen att SD skulle vinna ett val idag?

I slutet av augusti 2015 kom Metro ut med en undersökning i sin tidning där det stod att Sverigedemokraterna var det största partiet i en mätning. Mätningen var gjort av företaget Yougov med uppdrag från just Metro. Där visade det sig att SD fick mest antal röster och skulle då vinna ett eventuellt val. Så här såg mätningarna ut. Källa http://www.metro.se/nyheter/yougov-nu-ar-sd-sveriges-storsta-parti/EVHohs!MfmMZjCjQQzJs/

Frågan var: Hur skulle du rösta om det var val idag?

  • Moderaterna 21,0
  • Centern 5,6
  • Folkpartiet 4,4
  • Kristdemokraterna 3,7
  • Miljöpartiet 6,4
  • Socialdemokraterna 23,4
  • Vänsterpartiet 6,8
  • Feministiskt initiativ 2,8
  • Sverigedemokraterna 25,2

SD blir som sagt det största partiet i denna undersökning och partiet får 25,2 %. Näst största parti blir S med 23,4 % av rösterna och det tredje största partiet enligt undersökningen blir då M som landar på 21 %.

Undersökningen och artikeln fick stor uppmärksamhet. Undersökningen hade gått till så här att företaget kontaktade 1527 personer, män och kvinnor mellan 18 och 74 år. De fick frågan om vilka de skulle rösta på idag.

Men kan vi lita på denna undersökning?

Både ja och nej. Alla undersökningar som görs oavsett om det är av erkända företag eller andra som Yougov, som inte har lika mycket status kan inte representera hela befolkningen. Det är bara ett urval av personer och det kan inte spegla ett riktigt valdeltagande. Till viss del ska man ta det på allvar och inte slå bort det för att någonstans finns det människor som röstar just så här och det kan stämma till viss del.

Att SD kommer att vinna nästa val är inte troligt och det har vi sett i föregående val och undersökningar liknande dessa. Tidigare i år var det ett annat företag som gjorde en undersökning och då fick SD omkring 17 % av rösterna och inte 25 % som i Yougovs undersökning.

Resultatet har att göra med klimatet i Sverige, det som händer och att människor ser arbetslösheten och tiggare som sitter utanför matbutiker och liknande. Dessa lägger sedan ihop 1 och 1 och likställer det med två. Man drar sina egna slutsatser vid ett sådant tillfälle.

Kampanjer som SD har gjort där media uppmärksammar skadegörelse osv vidare på materialet ger partiet ganska mycket gratisreklam. Politiska experter menar på att SD:s reklamkampanj i Stockholms tunnelbana var en succé, trots att man demonstrerade, rev ner reklamen. SL beslutade efter en tid att avbryta kampanjen. Men det experterna menar är att det var helt perfekt för SD när detta hände, alla mediabevakning gav dem en ännu större reklampelare och man fick säkert nya röster pga att budskapet kom fram till hela Sverige i stället för i en liten tunnelbanestation.

Så vi ska nog inte lägga allt för mycket vikt på denna undersökning som Metro presenterade. Det är bara en utvald grupp på 1500 personer som har svarat på frågor om hur de skulle rösta idag. Det räcker inte som en säker källa för att bestämma om SD skulle segra i nästa riksdagsval.

Delar du undersökningen på Facebook eller liknande så tänk på att det är ”bara” en undersökning. Ett urval från den svenska befolkningen som har sagt sitt.